اسفند ۱۳۹۹

۰

چه کسی از مفتش بزرگ می‌ترسد؟

ابوالفضل بنائیان ترور سرچشمه با «مایکل مور» شروع می‌شود و با «حسینی بای» تمام می‌شود ترور سرچشمه، نام مستندی است از «محمدحسین مهدویان» است که تلاش می‌کند زوایای پنهان حادثه تروریستی هفتم تیر 1360...

پوستر فیلم تگزاس 2 ۰

آیاپانیکو

آیا فیلم «تگزاس2» می‌تواند منتقدان را به خنده وادارد؟ ابوالفضل بنائیان سینمای کمدی در ایران، پاشنه آشیل رابطه مخاطب با منتقدان سینما است. هیچ ژانر یا شبه‌ژانری در سینمای ایران نمی‌توان یافت، که با...

پوستر فیلم متری شیش و نیم ۰

ظهور و سقوط طبقه سوم

ابوالفضل بنائیان سعید روستایی، اکنون در مقام کارگردان دو فیلم سینمایی متفاوت، در موقعیتی ایستاده است که مخاطب و منتقد را وادار می‌‌کند که نگاهی متفاوت به او داشته باشد. مقصود از نگاه متفاوت،...

سریال هیولا ۰

جایی برای پیرمردها نیست

ابوالفضل بنائیان چرا نباید از مهران مدیری انتظار یک سریال خلاقانه کمدی داشت؟ سوء تفاهم درک تفاوت میان «سیتکام» (Sitcom) و «کمدی موقعیت» (Situation Comedy) حتی از سوء تفاهم انتساب مهران مدیری به عنوان...

پوستر فیلم خوک ۰

پذیرایی با آلبالو

ابوالفضل بنائیان «انشاالله قاتل سراغ تو هم می‌آید» این جمله نفرین یک فرد درمانده در حق دشمنش نیست، آه جگر سوخته فردی داغدار هم نیست، این جمله، دلداری مادری است که در بالین فرزند...

آشغال‌های دوست‌داشتنی ۰

احمق مرا ببوس!

ابوالفضل بنائیان مطمئنا افرادی که تصور می‌کردند که اکران فیلم آشغال‌های دوست داشتنی، ممکن است در زمان اکران، یک بحران امنیتی خلق کند، به اندازه افرادی که خیال می‌کنند که این فیلم صرفا یک...

زهر مار ۰

غسل تطهیر با لجن ابتذال

ابوالفضل بنائیان مسعود ده‌نمکی تقدیم می‌کند: «زهر مار» اگر آلفرد هیچکاک و جان فورد و بیلی وایلدر، راهنما و الگوی سینمای جهان بودند، اگر سال‌ها کارگردان‌های مختلف تلاش کردند تا فیلمی شبیه «پالپ فیکشن»...

به دنیا آمدن ۰

ساکن طبقه وسط

فیلم «به دنیا آمدن» در تعلیق رئالیسم و ابزوردیسم مخاطب خود را شگفت‌زده می‌کند ابوالفضل بنائیان فیلم «به دنیا آمدن» نه آن‌قدر عامه‌پسند است که مخاطب عام را به کام برساند و نه آن‌قدر...

nabat film ۰

آب‌نبات چوبی

فیلم نبات شروعی سرحال و پایانی علیل دارد ابوالفضل بنائیان «تو فکر می‌کنی حقیقت فقط همون چیزیه که تو فکر می‌کنی» این جمله نادقیق، کلید ورودی فیلم «نبات» اولین ساخته «پگاه ارضی» است. فیلمی...

۰

بمب، یک وسواس فکری

ابوالفضل بنائیان مهم‌ترین در مواجهه با فیلم «بمب، یک عاشقانه» آخرین ساخته پیمان معادی بر مبنای این است که در این فیلم ما با گسستگی زیبایی روبرو هستیم یا با با یک زیبایی گسسته؟...

۰

شب بخیر آقای تبریزی

ابوالفضل بنائیان مارکس در جایی گفته بود تاریخ دو بار تکرار می‌شود بار اول به صورت تراژدی و دفعه دوم به صورت کمدی. فیلم «مارموز» گویی تکرار تراژدی اتفاقات سیاسی است. زمانی که با...

۰

گرگی که گربه شد

ابوالفضل بنائیان چه کسی از بازی مافیا بیشترین لذت را می‌برد؟ این مهم‌ترین سوالی است که پاسخ به آن می‌تواند تکلیف مخاطب را در مواجهه با این فیلم روشن کند. مطمئنا کسی که بازی...

Parviz ۰

پدر..پسر

ابوالفضل بناییان صحنه‌ی آغاز «پرویز» آشکارا تهدیدی را به رخ می‌کشد که هیچ شباهتی به صحنه‌های کلیشه‌ی مرسوم تریلرهای تهدید و اخاذی ندارد. پرویز گوشی تلفن قدیمی را پیدا می‌کند و به  پریز تلفن...

مرد غیرمنطقی ۰

نظریه بازی‌ها

ابوالفضل بنائیان جذابیت اقناعی، نقطه تعادل دو اصل جذابیت و باورپذیری در یک درام است که روایت را در مسیری قرار می‌دهد که از طرفی از کلیشه‌های روایت آشنایی‌زدایی کند و جذاب به نظر...

۰

چکش شکسته

ابوالفضل بناییان فیلم «استراحت مطلق» به شکل هوشمندانه‌ای به رقم سادگی در روایت، موفقیتی در تکامل و توسیع مرزهای زبانی کاهانی در تبیین تعریفی جدید برای رئالیسم در سینما است. «رئالیسم» همان کیمیای دست‌نیافتنی...

پریدن از ارتفاع کم ۰

آن گوشه دنج سمت چپ

ابوالفضل بناییان «پریدن از ارتفاع کم» به کارگردانی «حامد رجبی» اتهام  تلخ  و سنگینی است که فیلم به جامعه پیرامون خود می‌زند. جامعه‌ای بی‌احساس و بی‌عاطفه که شدیدا درگیر مناسبات فردی و منافع شخصی...

45 سالگی ۰

اشک‌های مجسمه پیگمالیون

ابوالفضل بنائیان تنها یک هفته به جشن چهل و پنجمین سالگرد ازدواج «جف» با بازی «تام کورتنی» و «کیت» با بازی «شارلوت رمپلینگ» باقی مانده است که یک نامه آرامش زندگی این زوج سالخورده...

۰

فیل در کشتی روسی

ابوالفضل بنائیان مسیری که «شهرام مکری» برای ساخت فیلم «ماهی و گربه» انتخاب کرده است، دقیقا همان راهی است که متخصصان برای ساخت فونت نستعلیق فارسی رفته‌اند. برای ساخت فونت نستعلیق، تصویر حروف از...

نزدیک‌تر ۰

تعلیق مقوایی

ابوالفضل بنائیان کولی‌ها مثلی قدیمی دارند که می‌گوید: «کسی که زودتر اعتراف کند، بازنده است». هیچکاک در مصاحبه مشهور خود با فرانسوا تروفو اشاره می‌کند که تعلیق زمانی رخ می‌دهد که مخاطب نسبت به...

آذر، شهدخت، پرویز و دیگران ۰

بی‌خانمان

ابوالفضل بناییان «بهروز افخمی» چه آن زمان که با محمدعلی زم، «روز فرشته» را ساخت تا هنر دینی را به سینما بیاورد و چه آن زمان که فیلم «عروس» پرفروش‌ترین فیلم سال شد تا...

۰

نقد فیلم ققنوس

خاکستر سوزان ابوالفضل بناییان فیلم «ققنوس» آخرین ساخته‌ی «کریستین پتزولد»  همچون منشوری است که امکان خوانش‌های گسترده و تعابیر توسیع‌یافته را برای مخاطب فراهم می‌کند. فیلم روایت‌گر برلین بعد از جنگ جهانی دوم است....

استاد معمار ۰

سترونی

ابوالفضل بناییان تقلیل فیلم «استاد معمار» آخرین فیلم «جاناتان دمی» به اثری اتوبیوگرافیک از زندگی نه چندان جذاب معمار سال‌خورده‌ای به نام «سولنس» همان‌قدر عجیب و مضحک است که بخواهیم فیلم «سرگیجه» را به...